Werkperiode Plaatsmaken 002

In mijn vorige blogpost vertelde ik dat mijn experiment met de cyanotype en de vergroter niet werkte zoals ik gehoopt had. Daarom besloot ik het onderzoek met de cyanotype te verplaatsen naar de zeefdrukwerkplaats. Door de negatieven op een groot formaat in te scannen en te printen op een transparant sheet kon ik, met behulp van de UV-lamp en de vacuummachine ( waar normaal de zeefdrukramen worden belicht), toch de beelden op textiel afdrukken.



Voor de cyanotype moest ik thuis erg veel voorbereidingen treffen. Mijn badkamer werd de donkere kamer (lichtdicht gemaakt en met een rode gloeilamp ter verlichting) waar de stoffen geverfd en gedroogd werden.
In totaal heb ik 3 keer stoffen gekocht en geverfd.
De eerste keer heb met ik 5 verschillende stoffen gewerkt om uit te proberen wat het beste werkte: Dik katoen, normaal katoen, dun grijs katoen, kaasdoek en linnen.
Het beste resultaat verkreeg ik uiteindelijk op linnen (de duurste stof van de 5) met een belichtingstijd van 10 minuten.



Voordat ik de stoffen kon verven moesten deze eerst gewassen worden, op die manier neemt het de materiaal de cyanotype vloeistof beter op.
Ook geeft verven in warm water een beter resultaat, was mijn een van mijn bevindingen.
Bij dik katoen belichtte ik beide zijden om een diepere kleur blauw uit de stof te halen.


Ik probeerde mijn vooropgezette plannen uit. Maar wat bleek, het werkt niet... Ik benaderde het textiel teveel als papier.
Een ontdekking bij mijn eerste experimenten was dat als ik de stoffen niet perfect opspande, maar juist geplooid of gevouwen belichtte, er een samenspel ontstond tussen deze plooien en de vormen in de beelden.
Door veel te experimenteren heb ik uiteindelijk een methode gevonden om dit 'plooi' effect mooi in de stoffen krijgen.
Verder werkte ik met positieve en negatieve beelden om een diepte in de afbeelding te krijgen.




Een groot deel van de werkperiode stond duidelijk in het teken van de techniek. Het ging werkelijk de alle kanten op. Het werken in de Doka was uiteindelijk lastiger dan ik had voorzien.
In deze periode is mijn onderzoek naar de verbindingen tussen mensen minder aanwezig geweest, door de mooie negatieven kon ik moeilijker ingrepen doen in de beelden.

Maar op een gegeven moment werd het tijd om ontwerpkeuzes te maken en weer meer bij mijn intuïtie te komen en de techniek te vertalen naar werk.
Ik ben dus begonnen met borduren en de stoffen te bewerken om zo details te benadrukken en/of te vervormen.

Deze week is mijn laatste week bij Plaatsmaken, daarna ga ik thuis verder werken met het textiel dat ik bedrukt heb. Ik moet veel doen, want op 16 januari opent mijn tentoonstellling.
Het is gek om nu al met deze expo bezig te zijn terwijl het werk nog niet helemaal af is.


Ik denk maar zo: Gewoon doorgaan, het gaat goed komen.





Werkperiode Plaatsmaken 001

Start 02 oktober

Het is al meer dan een maand geleden dat ik mijn werkperiode bij Productiehuis Plaatsmaken ben gestart. Met een vooropgezet plan, dat ik voor de aanvraag bij het Mondriaan Fonds heb geschreven, ben ik daar in de doka aan de slag gegaan.  Met het idee de foto’s zelf af te drukken kan ik voor het eerst groter werk maken zonder de authenticiteit van het beeld te verliezen.


De basis van mijn onderzoek is 67 oude negatieven die ik ooit gevonden heb op een rommelmarkt. Ik heb ze wel eens ingescand, maar bij het proces van het afdrukken komen de beelden veel meer tot leven. De eerste week heb ik voornamelijk kennis gemaakt met de beelden. Ik was echt onder de indruk van de goede kwaliteit van de negatieven, de scherpte en composities.  Door het zelf afdrukken in de doka, kreeg ik meer binding met het materiaal en de onderwerpen hierin. In mijn eerdere werken hield ik me totaal niet bezig met de mensen in de foto, maar doordat ik nu tot in de korrels van de beelden kon kijken was ik meer geneigd om deze heel te laten.


Maar ik zet mijn plan door. Zoals bij al mijn werken is mijn intuïtie het startpunt van het proces. Ik ben begonnen met de beelden die me aanspraken en volgens plan ben ik gaan experimenteren in doka. Tegelijkertijd moest ik mijzelf bekwamen in de technische aspecten van analoog afdrukken. Kunstenaar Carel Lanters heeft mij in de eerste week een opfriscursus gegeven in de doka en maar toch kwam ik gaander weg genoeg problemen tegen… Gelukkig bestaat het internet.


Gevouwen/ gesneden fotopapier
De weken daarop heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het belichten van gevouwen/ gesneden fotopapier. Ik was op zoek naar vervreemding in de ruimtelijkheid en wat dat doet met het verhaal van het beeld.Het ene experiment was meer geslaagd dan het ander, met deze, en het werken in de doka, kwamen ook meer vragen naar boven. De vraag “wat is fotografie?” was een van de belangrijkste voor mij.
Met deze vraag ben ik beelden op een nieuwe manier gaan benaderen. Als een tijdsreiziger kijk ik door de ogen van de fotograaf. Hiermee wil ik het “kijken" van een beeld benadrukken en de schoonheid van de beelden naar voren halen.
Ik ga de komende tijd verder met het kijken en op zoek naar de vervreemding. Ik hoop zo een punt te bereiken waar de vervreemding van de ruimtelijkheid en het veranderen van de kadering samen komen.


Cyanotype
Het experiment met cynaotype in de doka is toch anders verlopen dan ik gehoopt had. Het idee was om een UV licht te gebruiken in de vergroter. Ik heb het met drie verschillende UV lampen geprobeerd. Bij de laatste poging, met een belichtingstijd van 5 uur, kwam er slechts een schim van het afbeeldingskader naar boven. De lampen die ik had gekocht waren helaas niet krachtig genoeg of misschien gewoon niet geschikt voor de vergroter. Het is wel degelijk mogelijk want online kwam ik een filmpje tegen waarin een meneer een eigen lichtbron gemaakt had van LED licht en deze geplaatst had waar normaal de condenslenzen zitten. Alleen ben ik niet handig genoeg om dit zelf ook te bouwen. Daarom heb ik besloten een aantal negatieven in te scannen en die uit te printen op een transparant sheet wat ik, samen met lichtgevoelige stof, ga belichten in de zeefdrukwerkplaats, aangezien daar een krachtige UV lamp staat die gebruikt wordt om de zeefdrukramen te belichten.
Ik ben heel erg benieuwd! Wordt vervolgd...

Werkproces
Werken met een vooropgezet plan is voor mij best nieuw. Wat ik al eerder vertelde, ik werk normaal vanuit mijn intuïtie, maar door het schrijven van de aanvraag onstond deze keer de planmatige aanpak. Door de discipline van het werken op gezette tijden in de doka moest ik van tevoren goed nadenken wat ik op een dag wil doen.  Het intuïtieve gedeelte van het proces komt nu meestal pas na het werken. Wellicht komt er later meer balans in. Als laatste: ook het beschrijven van mijn proces in mijn blogposts en via de nieuwsbrief is voor mij nieuw. Wel merk ik, gelukkig, dat het mij steeds makkelijker afgaat.

“Alles is nieuw. Alles is spannend.

Maar ik geloof dat het wel mooi gaat worden."






Dit project is genereus ondersteund door het Mondriaan Fonds